Συνέντευξη με τον Θωμά Κατσώνη, Σιγκαπούρη
Ο Θωμάς είναι ένας απίστευτα πολύ καλός εξελιγμένος φωτογράφος (το φανερώνει η φωτογραφία άλλωστε) και ο οποίος λατρεύει να ταξιδεύει. Θα μπορούσα να τον τοποθετήσω ως ταλαντούχο φωτογράφο διότι η δουλειά του είναι συναρπαστική. Μόνιμος κάτοικος Σιγκαπούρης όπου και εργάζεται ως πολιτικός μηχανικός. Την ιστοσελίδα του θα την βρείτε στην εξής διεύθυνση www.ergoandplan.com. Ο Θωμάς ο οποίος λατρεύει επίσης και την Νοτιοανατολική Ασία σίγουρα θα έχει να μας πει και πολλά πράγματα για αυτές τις τροπικές χώρες του πλανήτη που είναι και άλλωστε δημοφιλής προορισμοί. Για να μην γράφουμε όμως πολλά ας δούμε τις μας λέει ο ίδιος.
-
Πως βρέθηκε στην Νοτιοανατολική Ασία ;
Πρωτοβρέθηκα στη Νοτιοανατολική Ασία το καλοκαίρι του 2008 όταν ήρθα για περιπλάνηση ύστερα από παρότρυνση ταξιδιωτικού γραφείου, αφού είχα γυρίσει σχεδόν όλη την Ευρώπη και ήθελα να δω και άλλους πολιτισμούς πέραν των δυτικών.
Εκείνο το πρώτο ταξίδι περιπλάνησης, αν και δεν τελείωσε ως σήμερα, είχε πολλές επιστροφές στην Ελλάδα και ξανά πίσω στην Ανατολή.
-
Ποιες χώρες έχεις επισκεφτεί και λίγα λόγια για αυτές, εντυπώσεις ;
Με μόνιμη βάση πλέον τη Νοτιοανατολική Ασία από τον Ιανουάριο του 2013 έχω επισκεφτεί τη Σιγκαπούρη, την Μαλαισία, τη Ταϊλάνδη, το Λάος, το Βιετνάμ, το Χονγκ Κονγκ και την Οσάκα Ιαπωνίας. Οι συνθήκες σε όλους τους τομείς είναι εντελώς διαφορετικές σε σχέση με τα κοινά “δεδομένα” που γνωρίζει ο κόσμος. Οι αντιθέσεις και οι εναλλαγές στις εικόνες είναι συγκλονιστικές.
-
Ένα μέρος ή μέρη στην Νοτιοανατολική Ασία που σου άρεσε ιδιαίτερα ;
Τα μέρη που θα μπορούσα να ξεχωρίσω βάση των δικών μου προτιμήσεων είναι η Σιγκαπούρη πρωτίστως και έπειτα η Οσάκα της Ιαπωνίας. Όλα τα υπόλοιπα μέρη που έχω αναφέρει έχουν φυσικά τις ιδιαιτερότητες τους και είναι πλούσια σε ομορφιές, φυσικού κάλλους τοπίου – ανθρώπων – και πολιτιστικών χαρακτηριστικών, αλλά η Σιγκαπούρη και η Οσάκα με “ταρακούνησαν” και με άλλαξαν ολοκληρωτικά.
-
Τι είναι η Σιγκαπούρη για σένα ;
Η Σιγκαπούρη μου έδωσε την ευκαιρία να δημιουργήσω στο τομέα που δραστηριοποιούμαι ως πολιτικός μηχανικός και να φύγω από τα στενά και περιορισμένα δεδομένα που μου έδινε η Ελλάδα όταν ξεκίνησα το επάγγελμα μου. Είναι κέντρο αρχιτεκτονικής και διαθέτει ανοιχτά μυαλά που δέχονται νέες προτάσεις και νέες τεχνολογίες.
-
Ποιο είναι το μέλλον της περιοχής που μένεις ;
Η Σιγκαπούρη υφίσταται ως ένα νησί και πόλη – κράτος και περιφερειακά δείχνει να φέρει σημεία κτιριοδομικού κορεσμού για χρήση κατοικίας σε αρκετό μήκος του ανατολικού παραλιακού μετώπου. Παρ’ όλα αυτά ο βιομηχανικός – ναυτιλιακός κλάδος είναι ταχύτατα αναπτυσσόμενος και είναι αυτός που έχει φέρει τη Σιγκαπούρη στις πρώτες θέσεις παγκοσμίως.
-
Τι αποκόμισες από τα ταξίδια σου ;
Το να ταξιδεύει κάποιος σημαίνει ότι διαβάζει συνεχώς μια εγκυκλοπαίδεια. Τα ερεθίσματα που λαμβάνει καθημερινά μετατρέπονται σε πολύτιμες εμπειρίες που έμμεσα γίνονται ικανές να δώσουν απαντήσεις και λύσεις σε θέματα της καθημερινότητας.
-
Θα μπορούσες να μας πεις λίγα λόγια επίσης για τη Ιαπωνία όπου δραστηριοποιήθηκες επίσης επαγγελματικά ;
Πρόσφατα για ένα μόλις εξάμηνο έπρεπε να βρεθώ στην Οσάκα της Ιαπωνίας για επαγγελματικούς λόγους. Την Ιαπωνία γενικότερα θα την χαρακτήριζα ως ένα ακατέργαστο, αλλά παράλληλα πολύτιμο λίθο.
Οι Ιάπωνες είναι ένας απίστευτα ευφυής λαός. Αν καταφέρει κάποιος να προσπεράσει τις δυστροπίες τους ως προς την κοινωνική τους συμπεριφορά, θα ανακαλύψει ότι πρόκειται για ένα απίστευτα εργατικό λαό και πλήρως αφοσιωμένο με οτιδήποτε καταπιάνεται. Αν σε καταλάβουν και σε εμπιστευτούν, τότε γίνεσαι ο μέντορας τους.
Μορφολογία ουρανοξυστών, παλαιότερο άρθρο του Θωμά Κατσώνη
Θα ήθελα να ασχοληθώ με κάτι περί του οποίου δεν υπάρχει ουσιαστικό κατασκευαστικό παράδειγμα στην χώρα μας. Η έλλειψη ψηλών κτιρίων στην Ελλάδα δεν οφείλεται στην απειρία και μόνο των μηχανικών, αλλά και στην παρεμπόδιση της κατασκευής τους από τον θεσμοθετημένο Γενικό Οικοδομικό Κανονισμό, ο οποίος απαγορεύει ρητά κτίρια άνω των 27 μέτρων. Κτίρια τα οποία όμως θα αποτελούσαν σύμβολα και πόλους έλξης διαφόρων ενδιαφερομένων.
Μέχρι σήμερα το ψηλότερο κτίριο παγκοσμίως είναι ο πύργος Taipei στην Ταϊβάν με ύψος 509 μέτρα. Το ρεκόρ αυτό έχει ήδη καταρριφθεί από τον ημιτελή πύργο Burj Dubai στο Ντουμπάι που σήμερα έχει ύψος άνω των 818 μέτρα. Η κατασκευή όλο και ψηλότερων κτιρίων ανατρέπει τις βασικές αρχές σχεδιασμού. Ενώ θα περίμενε κανείς ότι σε μια τέτοια κατασκευή ο σεισμός θα είναι το δυσμενέστερο φορτίο, κάτι τέτοιο δεν συμβαίνει. Στην πραγματικότητα την μεγαλύτερη επιβάρυνση την φέρνει ο άνεμος.
Οι μεγάλες ταχύτητες του ανέμου προκαλούν ισχυρά φορτία με αποτέλεσμα μεγάλου εύρους ταλαντώσεις στους ανώτερους ορόφους. Κι εδώ έρχεται το ασυμβίβαστο της μηχανικής κτιρίων. Ισχυρά φορτία απαιτούν πιο δύσκαμπτη κατασκευή, με άμεση συνέπεια στο συνολικό κόστος, αλλά με μεγαλύτερο αίσθημα ασφάλειας στους ενοίκους του κτιρίου.
Για το λόγο αυτό, όλα τα ψηλά κτίρια ελέγχονται στο στάδιο της μελέτης σε αεροσήραγγα, όπως ακριβώς τα αεροπλάνα και τα αυτοκίνητα. Κοινή τακτική στο σχεδιασμό τέτοιων κτιρίων είναι η επεξεργασία και η εκτίμηση αντοχής από τους μηχανικούς ενός πρώτου κατασταλαγμένου σχεδίου. Εφόσον επιτευχθεί η απαιτούμενη αντοχή προχωρά περαιτέρω η μελέτη.
Έχει αναρωτηθεί κανείς γιατί υπάρχουν επιφανειακές παρεμβάσεις στην επιφάνεια των ουρανοξυστών και δεν είναι ένα απλοί γεωμετρικοί όγκοι μορφής κατακόρυφης στήλης; Τον λόγο έρχεται να εξηγήσει η ρευστομηχανική. Είναι γνωστό ότι όταν ένα στερεό σώμα βρίσκεται μέσα σε ρεύμα αέρα, στην προσήνεμη πλευρά αναπτύσσονται πιέσεις και στην υπήνεμη υποπιέσεις. Αυτό μεταφράζεται ως εξής: στην προσήνεμη πλευρά δρα μια δύναμη η οποία ωθεί το σώμα. Το ίδιο συμβαίνει και στην υπήνεμη πλευρά. Η υποπίεση δημιουργεί ίδιας φοράς δύναμη, η οποία έλκει το σώμα.
Οι δυο αυτές δυνάμεις έχουν την ίδια φορά, επομένως αθροιζόμενες επιβαρύνουν πολύ το στερεό με έντονες μετακινήσεις και κατά συνέπεια ταλαντώσεις. Αναφορικά στην προκειμένη περίπτωση των ουρανοξυστών για να περιοριστούν οι μετακινήσεις πρέπει να αυξηθεί η ακαμψία τους με άμεσο αντίκτυπο στο κόστος της κατασκευής. Για να περιοριστούν οι ταλαντώσεις εφαρμόζεται η ακόλουθη τακτική στον σχεδιασμό των ψηλών κτιρίων. Η μορφολογική ασυνέχεια, ή για να γίνει πιο σαφές οι επιφανειακές ανωμαλίες, στην επιφάνεια τους καθ’ όλο το ύψος τους μειώνουν το εύρος της υπήνεμης περιοχής με αποτέλεσμα την μείωση της αντίστοιχης ελκτικής και της συνολικής δύναμης που δρα στο κτίριο.
Όσο για την επιβάρυνση που προκαλεί στην κατασκευή ο σεισμός, αυτός αντιμετωπίζεται με τους κατάλληλους αποσβεστήρες στη θεμελίωση του κτιρίου. Αυτοί αποτελούν ίσως το κυριότερο στοιχείο σεισμικής θωράκισης των νεοαναγειρόμενων κατασκευών. Η ευεργετική τους δράση οφείλεται στη μείωση της σεισμικής ενέργειας λόγω απόσβεσης ενός μέρους αυτής. Μορφολογικά θυμίζουν τεράστια λαστιχένια βαρέλια τα οποία παρεμβάλλονται ανάμεσα στην κύρια θεμελίωση του κτιρίου και στον σκελετό του.
Οπωσδήποτε χρειάζεται ειδική τεχνογνωσία για την κατασκευή τέτοιων έργων. Άποψή μου είναι ότι οι Έλληνες μηχανικοί δεν υστερούν ούτε σε γνώσεις ούτε σε τεχνολογικές ικανότητες. Με την υποστήριξη της πολιτείας μπορεί να ανοίξει και αυτός ο κατασκευαστικός ορίζοντας στη χώρα μας. Ο ιδιωτικός τομέας είναι πάντα σε αναμονή.
Θωμάς Κατσώνης
Πολιτικός Μηχανικός Α.Π.Θ.
Δομοστατικός
Thomas Katsonis Photography, a part of photo work collection
Συγχαρητήρια Θωμά και πάντα επιτυχίες σε ότι και να κάνεις.